Validarea emoționala

Home » Blog » Validarea emoționala
2020-10-11

 

Ce înseamnă validarea?

 

Unul dintre motivele pentru care oamenii vin la psiholog (consiliere psihologică sau psihoterapie) în Timișoara sau altundeva sunt dificultățile interpersonale. De aceea, în cabinetul psihologic una dintre abilitățile dezvoltate este validarea. Aceasta înseamnă să găsești miezul de adevăr din perspectiva sau situația celuilalt, respectiv să recunoști că emoțiile, gândurile și comportamentele au cauze și de aceea sunt de înțeles. A valida pe cineva nu înseamnă neapărat să fii de acord cu acea persoană și nici nu înseamnă să validezi ceea ce în fapt nu este valid. Ține de ascultarea activă să oferi replici precum ”Mă bucur mult pentru tine, ai muncit mult și acum te simți extraordinar”, ”Trebuie să te fi simțit foarte trist.”, ”Chiar a spus așa? Și eu m-aș fi simțit furioasă în locul tău.” În schimb, a spune simplu ”Poftim?”, ”Altceva?”, ”Și ce dacă?!” etc., nereflectând emoția celuilalt, îndepărtează oamenii deoarece absența preocupării celuilalt pentru experiența ta, neîmpărtășirea și chiar brutalizarea ei reprezintă încălcarea unor nevoi umane fundamentale pentru starea de bine emoțional.

 

De ce să validezi?

 

Practica validării îmbunătățește relațiile noastre prin aceea că ascultând și înțelegând, reducem presiunea de a dovedi cine are dreptate. Astfel, scad furia și reactivitatea negativă. Dacă validarea face posibilă rezolvarea problemelor, apropierea interumană și suportul social, invalidarea experiențelor doare. A fi neînțeles în mod repetat, negarea, trivializarea sau ignorarea unor aspecte importante din viața ta, a nu fi crezut atunci când ești sincer sunt modalități nesănătoase de interacțiune.

 

 

Cum validezi?

 

 

 

 

 

 

 

 

Revenirea din invalidare

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resurse:

 

Linehan, M. M. (2014). DBT Skills training handouts and worksheets. Guilford Publications.

 

 

Blog
”99% dintre lucrurile de care ne este frică nu ni se întâmplă,”
Psiholog în Timișoara
Gândurile noastre iraționale sau negative și experiențele suprasolicitante generează suferință psihică, reacții dezadaptative și dezechilibre organice. Recomandabil este să avem o atitudine activă pentru a restaura sănătatea mentală și fizică. Consilierea psihologică și psihoterapia sunt interacțiuni interumane sanogene orientate spre găsirea de soluții la provocările emoționale, comportamentale și existențiale stresante pe care le întâlniți la un moment dat. Totuși, viața este mai importantă decât terapia. Bunăstarea noastră sufletească sporește dacă zi de zi cultivăm toleranța, generozitatea, curajul, emoțiile pozitive și raționalitatea.
© Copyright 2020 psih. Radomir Roxana
Facebook Twitter Google