Nu există adolescență fără furie
Furia este o emoÈ›ie ce apare frecvent ca reacÈ›ie la frustrare È™i abuz, o experiență emoÈ›ională care în adolescență este asociată cu perceperea unor comportamente nedorite È™i neaÈ™teptate în condiÈ›iile în care la această vârstă se caută independenÈ›a È™i afirmarea identității proprii. Astfel, în cursul înfruntării cu autoritatea È™i valorile părinÈ›ilor È™i ale altor adulÈ›i este resimÈ›ită tensiune, expresie a conflictului interior. Pe lângă această formă cu sens constructiv de experienÈ›iere a furiei, există È™i situaÈ›ii de dificultăți de sănătate mentală cu care se asociază furia: lipsa de speranță, disocierea, ideaÈ›ia sucidară, problemele interpersonale, abuzul sexual. Persoanele care au abilități precare de a face față evenimentelor negative de viață răspund cu furie, devin deprimate sau comit acte sucidare. Cu cât aceste experienÈ›e dureroase sunt mai numeroase, cu atât adolescentul resimte È™i exprimă mai multă furie. Furia scade abilitățile persoanei de a-È™i controla comportamentul, această capacitate fiind legată consistent de experienÈ›ele timpurii. NereuÈ™ita în formarea unui ataÈ™ament securizant duce în timp la tendinÈ›a mai mare de a manifesta comportamente agresive.
Este furia doar ce vedem din exterior?
Există:
- ”furie intrinsecă”: persoana îÈ™i suprimă furia sau o orientează spre sine, fapt asociat cu tensiunea arterială ridicată È™i hipertensiune)
- ”furie extrinsecă”: anger-out: direcÈ›ionează energia furiei spre persoane sau obiecte din exterior, verbal sau fizic.
Din punct de vedere psihanalitic, furia suprimată, menÈ›inută în interior duce frecvent la sentimente de vină È™i depresie. Gândurile È™i amintirile care au alimentat furia pot fi reprimate È™i chiar sentimentele internalizate de furie pot să nu fie experimentate direct. Strategiile de orientare a furiei spre exterior sau interior par a nu fi foarte coerente È™i stabile, lăsându-se influenÈ›ate de factori situaÈ›ionali.
În ceea ce priveÈ™te controlul furiei, se constată în România o tendință inversă față de SUA: mai degrabă femeile admit în mai mare măsură manifestarea iritabilității È™i nervozității, bărbaÈ›ii indicând mai frecvent apelul la strategii de calmare È™i relaxare.
Exprimarea și gestionarea furiei. Unde se situează părinții?
AdolescenÈ›ii care simt că au puÈ›in sprijin din partea familiei È™i a profesorilor sunt mai predispuÈ™i de a exprima furie, sprijinul din partea covârstnicilor neavând un rol de diminuare. Climatul emoÈ›ional din familie È™i în particular nivelul de furie exprimată a părinÈ›ilor moderează exprimarea furiei de către adolescenÈ›i (Jackson, Kuppens, Sheeber È™i Allen, 2011).
Există o tendință naturală între părinte È™i copil de oglindire reciprocă a emoÈ›iilor în timpul unui conflict. TotuÈ™i, asocierea furiei celor două părÈ›i s-a constatat că variază la adolescenÈ›ii depresivi vs. non-depresivi. Depresia este asociată cu trăiri intense de furie È™i aceasta este exprimată mai ales în familie, unde adolescentul se simte mai în siguranță È™i unde este o È™ansă mai mare de rezolvare a conflictului. Există tendinÈ›a ca adolescenÈ›ii cu simptome de depresie să manifeste niveluri mai ridicate de furie în familiile în care părinÈ›ii prezintă niveluri scăzute ale acestei emoÈ›ii, spre deosebire de familiile în care părinÈ›ii arată niveluri ridicate de furie.
EmoÈ›ionalitatea copiilor È™i adolescenÈ›ilor se află aÈ™adar în legătură cu strategiile folosite de părinÈ›i în creÈ™terea È™i educarea lor. Tipologia acestor stiluri parentale include o axă de autoritate – permisivitate (limitele impuse copiilor, modul în care părinÈ›ii îÈ™i exercită controlul asupra activității È™i respectării regulilor) È™i una de ataÈ™ament – ostilitate/ respingere (implicarea părinÈ›ilor în activitatea copiilor, timpul dedicat lor, atenÈ›ia acordată nevoilor fizice È™i emoÈ›ionale ale copiilor). Pe baza acestora Baumrid se identifică următoarele stilurile parentale:
- autoritar: nu este sesizat interesul părintelui pentru sfera afectivă a copilului, acesta dezvoltându-se fie timid, submisiv, fie rebel, irascibil, rigid, mai puÈ›in inventiv în confruntarea cu obstacolele vieÈ›ii È™i adoptând cu dificultate mecanisme adaptative în situaÈ›ii de schimbare.
- permisiv: părintele exercită control scăzut È™i stabileÈ™te puÈ›ine reguli. Este preocupat de trăirile afective ale copilului È™i îÈ™i oferă mai degrabă resursele decât să caute să modeleze comportamentul acestuia. Ca rezultat apar încălcarea regulilor, instabilitate emoÈ›ională, control scăzut al impulsurilor È™i prin urmare violență, mimarea socializării, copilul rămânând de fapt izolat, personalitatea sa neconturându-se cu suficientă forță.
- autorizat: părinÈ›ii îmbină controlul consecvent cu sprijinul oferit. Explică regulile È™i le negociază de multe ori, sunt preocupaÈ›i de ceea ce simte copilul, oferind siguranță È™i înÈ›elegere.
Ce stil parental este mai adecvat?
S-a constatat asocierea stilului autoritar cu păstrarea în interior a furiei, acest stil corelând totodată cu aplicarea unor strategii dezadaptative de coping: culpabilizarea altora, autoculpabilizare, ruminare, catastrofare. Disciplinarea strictă, autoritară, prin presiunea crescută pe care o exercită asupra copilului sau agresiunea È™i rejecÈ›ia manifestate generează furia acestuia, resentimente È™i rebeliune. Ele conduc la respingere socială, fapt care amplifică furia. De asemenea, stilul autoritar, caracterizat de exprimarea redusă a afecÈ›iunii È™i controlul ridicat cultivă stări de depresie adolescenÈ›ilor È™i dificultăți de reglare emoÈ›ională ce prezic la rândul lor depresia, păstrarea furiei în interior È™i depresia fiind în fond o aceeaÈ™i realitate ce poate avea la bază mecanisme inadecvate de gestionare a stărilor emoÈ›ionale. Folosirii mecanismelor dezadapative de coping emoÈ›ional îi corespunde teoretic o paletă mai largă de emoÈ›ii disfuncÈ›ionale.
Modificarea stilului parental autoritar poate contribui la prevenirea comportamentului agresiv. Pe de altă parte reglarea emoÈ›ională la copii È™i adolescenÈ›i este favorizată de un stil parental caracterizat de căldură È™i afecÈ›iune. Astfel, grija maternă percepută de copiii È™i adolescenÈ›i a fost identificată ca relaÈ›ionând negativ cu folosirea unor strategii dezadaptative de reglare emoÈ›ională È™i cu absenÈ›a conÈ™tientizării emoÈ›ionale (”emotional awareness”). Se observă o insuficientă clarificare asupra strategiilor de gestionare/ reglare a emoÈ›iilor discrete È™i a relaÈ›iilor acestora cu stilul de parenting.
Stilul parental perceput este relevant pentru felul în care adolescenÈ›ii îÈ™i gestionează furia. Dacă părintele îmbină controlul consecvent cu suportul afectiv È™i preÈ›uieÈ™te deopotrivă afecÈ›iunea È™i disciplina, îl ajută pe copil să îÈ™i poată regla furia È™i astfel să ducă o viață emoÈ›ională È™i socială de calitate, exprimând fizic È™i verbal mai puÈ›ină mânie. Un părinte care nu manifestă grijă pentru viaÈ›a afectivă a celui aflat în grija sa construieÈ™te un adolescent care este nervos, simte furie, dar nu o exprimă, tendenÈ›ial acesta folosind strategii dezadaptative de coping. În procesul educativ È™i cel de consiliere părinÈ›ii sunt orientaÈ›i spre adoptarea stilului autorizat, inclusiv pentru a putea ajuta copiii pentru dobândirea abilităților de calmare, de gestionare comportamentală adecvată È™i de exprimare asertivă a trăirilor emoÈ›ionale negative.