Ce este cariera?
Cariera este succesiunea de profesii, ocupaÅ£ii ÅŸi poziÅ£ii pe care o persoană le are în viaÅ£a sa activă. FuncÅ£iile pre-vocaÅ£ionale precum aceea de elev sau student ÅŸi cele post-vocaÅ£ionale precum cea de pensionar care îndeplineÅŸte un rol de suplinitor sau colaborator intră tot în sfera carierei.
Cum se realizează orientarea carierei?
Planificarea carierei este un proces în care persoana îÅŸi alege o direcÅ£ie ÅŸi niÅŸte scopuri potrivite caracteristicilor sale ÅŸi în concordanţă cu oferta educaÅ£ională ÅŸi ocupaÅ£ională. Pentru atingerea acestora va iniÅ£ia ÅŸi derula activităţi specifice.
Una dintre atribuÅ£iile psihologului este să sprijine copiii È™i adolescenÈ›ii în dezvoltarea abilităţilor de planificare a carierei, informând, motivând ÅŸi creând contexte în care aceÅŸtia se pot cunoaÅŸte mai bine, se informează despre oportunităţile de pe piaÅ£a educaÅ£ională ÅŸi de pe piaÅ£a muncii, învaţă cum să se promoveze. Sensul acestui proces este decizia corectă în privinÅ£a carierei.
La baza opÅ£iunii pentru carieră stau interesele particulare pentru un gen de activitate sau altul, intim articulate pe structura de personalitate. Astfel, persoanele se impart în următoarele tipuri: realist, investigativ, artistic, social, întreprinzător, convenÅ£ional.
Interesele profesionale și aptitudinile
Interesele desemnează preferinÅ£ele unei persoane pentru anumite domenii de cunoÅŸtinÅ£e sau de activitate. Este important ca persoana să ÅŸi le conÅŸtientizeze ÅŸi să-ÅŸi aleagă o profesie în concordanţă cu ele pentru a-ÅŸi spori ÅŸansele de satisfacÅ£ie ÅŸi stabilitate profesională, de obÅ£inere a performanÅ£elor ÅŸi diminuare a stresului. Ne dăm seama că o persoană are interes pentru o activitate dacă ea trăieÅŸte o emoÅ£ie pozitivă desfăşurând-o, respectiv se angajează frecvent în activităţi de acel tip. Au fost evidenÅ£iate unele legături între tipul de interese ÅŸi trăsături de personalitate.
La baza formării intereselor stau pe de o parte factorii genetici exprimaÅ£i în potenÅ£ialul aptitudinal, iar pe de altă parte oportunităţile de învăţare. Dacă tânărul este recompensat pentru realizarea unei activităţi ÅŸi o desfășoară cu un consum mic de energie datorită aptitudinilor, se va cristaliza preferinÅ£a pentru acele acÅ£iuni. Dacă are mereu la îndemână instrumentele necesare realizării ei, de asemenea creÅŸte ÅŸansa să-ÅŸi formeze interese pentru tipul corespunzător de sarcini.
Rolul personalității în alegerea carierei
Există anumite configuraţii personale care duc la compatibilitatea cu o ocupaţie sau alta. De asemenea, condiţiile sociale, economice şi culturale influenţează alegerea carierei. Aptitudinile intelectuale, mediul de provenienţă şi personalitatea se numără printre factorii ce influenţează nivelul de carieră, succesiunea ocupaţiilor şi stabilitatea pe post.
PrezenÈ›a unor configuraÅ£ii personale aptitudini – trăsături de personalitate este exemplificată în cercetarea realizată de K. Barton (1974), acesta arătând că persoanele de gen masculin cu bune abilităţi verbale ÅŸi slabe aptitudini spaÅ£iale sunt mai conÅŸtiincioase, mai sensibile/ idealiste, mai conservatoare ÅŸi nesigure decât cele cu înalte abilităţi spaÅ£iale ÅŸi cu scăzute abilităţi verbale.
Dacă simÅ£ul comun spune că personalitatea determină alegerea profesiei, psihologia arată că ea e importantă doar în alegerea mediului de muncă ÅŸi circumscrierea sarcinilor în cadrul unei ocupaÅ£ii (Lemeni, 2004, p. 155). Astfel, convergenÅ£a intereselor ÅŸi a aptitudinilor în opÅ£iunea pentru carieră, secundată de conÅŸtientizarea trăsăturilor personalităţii proprii previn indecizia, motivaÅ£ia scăzută ÅŸi insatisfacÅ£ia în viaÅ£a profesională.
Conform teoriei social-cognitive a carierei, mecanismele socio-cognitive (autoeficacitate, aÅŸteptări în privinÅ£a rezultatelor, scopuri) ÅŸi influenÅ£ele contextuale precum sprijinul pentru urmarea intereselor ÅŸi efectuarea de alegeri joacă un rol semnificativ în alegerea parcursului profesional (Feldt & Woelfel, 2009).
Lemeni (2004, p. 145) subliniază rolul autoeficacităţii, arătând că tinerii dezvoltă interese pentru acele activităţi pentru care se simt capabili ÅŸi pentru care se aÅŸteaptă să obÅ£ină rezultate pozitive. Turner ÅŸi colegii săi (2004, p. 42) relevă că adolescenÈ›ii care cred că sunt buni la matematică consideră că această disciplină va fi importantă pentru cariera lor, dezvoltând interese în domeniul ÅŸtiinÅ£ific È™i tehnic. Analog, e de aÅŸteptat că dacă elevul în virtutea unei aptitudini verbale dezvoltate simte uÅŸurinţă în comunicarea cu alÅ£ii, se va simÅ£i atras de activităţi ce presupun contact interuman mai intens.
Autoeficacitatea scăzută explică discrepanÅ£ele care apar uneori între abilităţile copilului ÅŸi interesele sale. Dacă el nu conÅŸtientizează suficient ceea ce poate face, este posibil să-ÅŸi cristalizeze foarte greu preferinÅ£ele ocupaÅ£ionale sau să se orienteze spre alte activităţi decât cele pentru care are instrumente mentale.
Resurse:
Barton, K., Cattell, R. B., Silverman, W. (1974). Personality correlates of verbal and spatial ability. În Social Behavior and Personality, 2 (2), 113-118.
Feldt, R. C., Woelfel, C. (2009). Five-Factor Personality Domains, Self-Efficacy, Career-Outcome Expectations, And Career Indecision. În College Student Journal,43(2), 429–437.
Lemeni, G., Negru, A. (2004). Planificarea carierei. În Lemeni, G., Miclea, M. (eds). Consiliere ÅŸi orientare – ghid de educaÅ£ie pentru carieră (p. 143-193). Cluj-Napoca: ASCR.
Turner, S. L., Steward, J. C., & Lapan, R. T. (2004). Family factors associated with sixth-grade adolescents’ math and science career interests. În Career Development Quarterly, 53(1), 41