Dezvoltarea abilităților socio-emoționale

Home » Servicii pentru copii È™i părinÈ›i » Dezvoltarea abilităților socio-emoÈ›ionale

În mod normal în perioada preÈ™colară copilul foloseÈ™te progresele din domeniul limbajului pentru a neutraliza evenimentele înfricoșătoare, pentru a comunica pe tema emoÈ›iilor, a le mima sau masca. Mai târziu, aproape de vârsta È™colarității, îÈ™i dezvoltă strategii de reglare emoÈ›ională care îl individualizează în raport cu alÈ›i copii È™i-i permit să reflecteze asupra felului în care poate face față propriilor trăiri de frică, furie ori ruÈ™ine. Dacă în perioada preÈ™colară copilul îÈ™i abate în mod voit gândul de la sursa de distres, în È™colaritatea mică îÈ™i dă seama de modul în care emoÈ›iile apar È™i pot fi controlate.    

 

Intrarea la grădiniță este frecvent dificilă pentru copil din cauza dependenÈ›ei de mamă. La începutul preÈ™colarității sfera emoÈ›ională este marcată de instabilitate È™i trăiri manifestate exploziv. Ulterior se remarcă bravada, dorinÈ›a de a atrage atenÈ›ia asupra sa È™i valorificarea emoÈ›iilor în cadrul jocului. Curiozitatea creÈ™te, copilului plăcându-i poveÈ™tile, desenele animate, jocul cu cuburi, modelajul, desenul, teatrul de păpuÈ™i etc.

 

O dată cu debutul È™colarității, activitatea primordială va deveni învățarea, iar dincolo de aceasta interesele vizează filmele, poveÈ™tile cu acÈ›iuni palpitante, colecÈ›ionarea, investigarea plantelor È™i animalelor. Micul È™colar este mai extrovert, cu trăiri de euforie, interesat de mediul stradal È™i pare a fi mereu pe fugă, urmând ca apoi să-È™i formeze intense sentimente de ataÈ™ament față de È™coala È™i clasa din care face parte.

 

Din punct de vedere social, între 3 È™i 6 ani copilul suferă determinări sociale majore din partea familiei, principala achiziÈ›ie È›inând de iniÈ›iativă vs. retragere. Între 6-12 ani copilul primeÈ™te influenÈ›e determinate din partea È™colii È™i a grupului de joacă, tinzând spre sârguință/ eficiență vs. inferioritate, în mod normal competenÈ›a fiind valoarea sa primordială.       

 

Din punct de vedere al dezvoltării morale, vârsta de 10 ani marchează trecerea de la un nivel al preluării normelor din mediul social în funcÈ›ie de consecinÈ›ele benefice sau nu ale faptei, la un nivel la care copilul respectă regulile pentru a primi apreciere È™i deoarece el crede că normele È™i legile sunt valabile pentu toÈ›i (10-13 ani).

 

O dată cu integrarea în grădiniță, copilul se raportează diferenÈ›iat la persoane de vârste È™i cu ocupaÈ›ii diferite, sfera motivaÈ›ională È™i cea aptitudinală implicată în explorarea mediului devin mai complexe. PreÈ™colarul începe să fie tot mai atras de ceilalÈ›i, de ceea ce fac adulÈ›ii È™i de jocul cu alÈ›ii. Școlarul mic preferă jocurile cu reguli în colectiv, cunoaÈ™te mai multe despre profesii È™i ierarhia socială, conÈ™tientizează valoarea banilor È™i aspecte ale comportamentului de cumpărător.

 

Se recomandă ca părinÈ›ii să exercite un control echilibrat, având o atitudine caldă È™i atentă față de autonomia copilului. De felul în care familia tratează copilul depinde manifestarea acestuia în mod agresiv sau compliant, ordonat sau dezordonat, adaptat la cerinÈ›ele È™colii sau nu.

 

Este util ca adultul să observe comportamentul copilului È™i să acorde atenÈ›ie trăirilor emoÈ›ionale ale acestuia. De validarea emoÈ›ională la această vârstă poate depinde sănătatea mentală a viitorului adult. La nevoie, este important să se intervină psihoeducaÈ›ional. Aceasta poate fi cea mai bună investiÈ›ie pentru viitor.

 

Resurse:

 

Schaffer, R. (2007).  Introducere în psihologia copilului, Editura ASCR, Cluj-Napoca.

 

Suport de curs (2010). Evaluarea psihologică (computerizată) a copiilor şi adolescenţilor. Comportamente tipice la preșcolari și școlarii mici. Cognitrom, Cluj-Napoca.

 

Blog
Nevoia de legături emoționale securizante cu alții persistă întreaga viață.
Psiholog ONLINE
Anxietatea ori depresia pe care o trăiești este semnalul că ceva trebuie schimbat în gândurile sau/ și în acțiunile tale. Contactează psihologul sau psihoterapeutul înainte ca dificultățile să se intensifice. Îți propun în calitate de specialist în sănătatea mentală să pornim împreună în călătoria de vindecare a psihicului tău, cu mijloacele științei, cu implicarea amândorura. Îndrăznește, iar ziua de mâine îți va mulțumi.
© Copyright 2024 psih. Radomir Roxana
Facebook Twitter Google