Trauma

Home » Blog » Trauma
2017-10-19

 

Ce este trauma?

 

În urma expunerii la un eveniment traumatizant aproximativ 20% dintre oameni dezvoltă pe termen lung simptome precum rememorări ale traumei iniţiale, coşmaruri, evitarea stimulilor asociaţi cu trauma, hipervigilenţă (Riedesser & Fischer, 2007). În  acest caz, evenimentele traumatice afectează deopotrivă corpul și mintea, persoana afectată reacționând ca și cum evenimentul traumatizant încă se petrece. ”Trauma continuă să deranjeze realitatea vizuală, auditivă și/ sau orice altă realitate somatică a vieții victimelor sale” (Rothschild, 2015).  

 

Pot apărea alternări de perioade de activare excesivă și de epuizare, iar la apariția neașteptată a unor elemente care amintesc de traumă se instalează panica. De asemenea, este posibilă instalarea imobilității sau a disocierii, mecanisme de supraviețuire la care psihicul apelează în condițiile nedezvoltării altora mai adaptative. Astfel, deși în sine inadecvate, aceste mecanisme au în fond un important rol de protecție. În timpul evenimentului traumatic poate să apară clivajul conștiinței (disocierea) ca reacție instinctivă de a proteja sinele în fața suferinței, fiind posibil ca unele persoane să își amintească traumele doar ca emoții puternice sau senzații corporale.

 

 

Repetăm ceea ce nu reparăm

 

Predispoziția pentru dificultatea de a gestiona stresul se află, probabil, în evenimente din copilăria mică precum neglijare, abuz fizic și sexual, relație de atașament inadecvată cu îngrijitorul primar. Din fericire, deficitele asociate tulburărilor de atașament pot fi în mare măsură compensate cu ajutorul unor persoane semnificative precum cel mai bun prieten, un profesor deosebit sau altă persoană apropiată care oferă alinare.

 

În procesul de vindecare a traumei cu ajutorul psihoterapiei corpul reprezintă o resursă importantă. Pacientul este însoțit să o acceseze prin intermediul conștientizării senzațiilor corporale pe fondul unei stări de calm.

 

În viața cotidiană persoana traumatizată poate să își stabilească ”oaze”, adică să se implice în activități care necesită concentrare, reducând hiperactivarea și intensitatea dialogului interior și făcând-o să uite de traumă. Exemple: gradinărit, citit, tricotat, reparații etc. Utile sunt și ”ancorele”, adică resurse observabile precum o persoană, un obiect, un animal sau o activitate care conferă o stare de alinare corporală și emoțională.

 

 

Bibliografie:

 

Riedesser, P., Fischer, G. (2007). Tratat de psihotraumatologie. Bucureşti: Editura Trei.

 

Rothschild, B. (2015). Corpul își amintește. Psihofiziologia și tratamentul traumei. București: Editura Herald.

 

Blog
O inimă plină de recunoștință este ca un magnet pentru starea de bine. Asemenea antidepresivelor, cultivarea gândurilor și emoțiilor pozitive influențează nivelurile de dopamină și serotonină.
Cabinet psihologie
Gândurile noastre iraționale sau negative și experiențele suprasolicitante generează suferință psihică, reacții dezadaptative și dezechilibre organice. Recomandabil este să avem o atitudine activă pentru a restaura sănătatea mentală și fizică. Consilierea psihologică și psihoterapia sunt interacțiuni interumane sanogene orientate spre găsirea de soluții la provocările emoționale, comportamentale și existențiale stresante pe care le întâlniți la un moment dat. Totuși, viața este mai importantă decât terapia. Bunăstarea noastră sufletească sporește dacă zi de zi cultivăm toleranța, generozitatea, curajul, emoțiile pozitive și raționalitatea.
© Copyright 2019 psih. Radomir Roxana
Facebook Twitter Google